PARODY, DIGITAL EXPERIENCE, AND SUBJECT IN ANA OJEDA’S VIKINGA BONSÁI

Authors

  • Ulla Maia Szaszak Bongartz Universidad de Buenos Aires; Universidad de Tres de Febrero - CONICET

Abstract

Vikinga Bonsái, a novel by the Argentine writer Ana Ojeda, seems to build a kind of continuous scopic-visual parade which emulates the action of scrolling on digital platforms. The images and situations in which the characters are engaged move at the speed of a machine gun and there is no time to stop and process the grief, as the reader’s perception accelerates and becomes continuous. This narrative ecology installs parody as a literary, ideological and subjective modus operandi, in a present that cannot be thought apart from digital technology. The intersection between the conjunctive and connective –digital– experiences (Berardi) appears under different nuances and movements: it is conceived as inevitable; as a possible locus of agency or as an experience in which the parodic and critical distance needs to be installed. The fields in which these two movements of parody or agency are unfolded are, according to our point of view, four: the political and literary tradition, the relative dissolution of the borders between digital and material experience, a certain acceleration of time and the construction of a language of one’s own, and the production of post-organic and “delusional” subjectivities (Guattari and Rolnik).

Keywords:

argentine literature, parody, digital experience, subjectivity, gender

References

Barthes, Roland. “Proust y los nombres”. El grado cero de la escritura. Seguido de Nuevos ensayos críticos. Buenos Aires: Siglo XXI, 2006.

Benjamin, Walter. “El autor como productor”. Tentativas sobre Brecht: Iluminaciones III. Madrid: Taurus, 1975.

Berardi, Franco. Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. Buenos Aires: Caja Negra, 2017.

Borges, Jorge Luis. El aleph. Buenos Aires: Alianza, 2007.

Carbone, Rocco. “Lengua y literatura en tiempos del Ni Una Menos”. Revista Bordes, 30 diciembre de 2019, https://revistabordes.unpaz.edu.ar/lengua-y-literatura-en-tiempos-delni-una-menos/

Daer, Alice R., Rebecca Hoffman y Seth Goodman. “Rhetorical functions of hashtag forms across social media applications”. SIGDOC 2014-Proceedings of the 32nd Annual International Conference on the Design of Communication. 27-28 septiembre de 2014.

Deleuze, Gilles. “Posdata sobre las sociedades de control”. El lenguaje literario. Comp. Christian Ferrer. Montevideo: Nordan, 1991.

Diz, Tania. “Furiosas, zoombies y asesinas. Amas de casa de la segunda mitad del siglo XX”. El lugar sin límites 2/3 (2020): 65-78.

Federici, Silvia. Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños, 2004.

Feixa, Carles et al. “Generación Hashtag. Los movimientos juveniles en la era de la web social”. Revista Latinoamericana en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 14/1 (2016): 107–20.

Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus, 1989.

Guattari, Félix y Suely Rolnik. Micropolítica. Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños, 2006.

Haraway, Donna. Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Valencia: Cátedra, 1995.

Link, Daniel. Fantasmas: imaginación y sociedad. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2009.

_. Suturas: imágenes, escritura y vida. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2015.

López, Alejandro. Kerés cojer? = guan tu fak? Buenos Aires: Interzona, 2005.

Martínez, Margarita. “El derrame de lo subjetivo y la construcción de un real asistido”. Futuro presente. Perspectivas desde el arte y la política sobre la crisis ecológica y el mundo. Comp. Graciela Speranza. Buenos Aires: Siglo XXI, 2019.

Ojeda, Ana. Vikinga Bonsái. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2019.

Orgaz, Raúl. Sarmiento y el naturalismo histórico. Córdoba: Imprenta Argentina, 1940.

Palmeiro, cecilia. Desbunde y felicidad: De La Cartonera a Perlongher. Buenos Aires: Título, 2011.

Rolnik, Suely. “Toxicómanos de identidad: la subjetividad en tiempos de globalización”. Revista Criterios 33 (2002).

Sibilia, Paula. La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: FCE, 2012.

_. El hombre postorgánico. Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Buenos Aires: FCE, 2005.

Sontag, Susan. “La imaginación del desastre”. Contra la interpretación y otros ensayos. Madrid: Alfaguara, 1996.